De tips van Rex

De tips van Rex

Als afgestudeerd gymleraar aan de ALO weet Schooljudo Entertrainer Rex als geen ander hoe je met sport, en specifiek Schooljudo, veel kunt bereiken.

Daarom geeft Rex Stoelinga regelmatig tips over hoe hij als Entertrainer omgaat met situaties in de klas of in de gymzaal.

Tip 4: Koppel een thema aan het kringgesprek!

Vaak wordt deze gehouden op de maandagochtend, waarin we de kring rondgaan en ieder kind zijn weekend kan delen. Hebben jullie ook eens een thema aan dit gesprek gekoppeld? Een ontzettend leuke manier om bijvoorbeeld verbinding te creëren tussen de kinderen.

Via onze Digitale Leeromgeving kan je gebruik maken van onze Praatlessen. De Disney-fragmenten die hierin gebruikt worden, kunnen ook als een mooie introductie van het kringgesprek getoond worden. Een leuke en leerzame start van de week!

Hebben jullie nog geen Digitale Leeromgeving? Vraag dan een gratis proefabonnement aan! Dit kan door jouw naam, de naam van de school, telefoonnummer en e-mailadres te mailen naar peggy@schooljudo.nl.

Tip 3: Wisselen is leuk (en leerzaam)!

Het is al langer bekend dat kinderen veel leren als je ze prikkelt met een variatie aan uitdagingen. Dit is natuurlijk ook het geval op sociaal gebied. Je wordt beter in de omgang als je omgaat met een breed scala aan persoonlijkheden. Dit geldt tijdens de judolessen, maar uiteraard ook in de klas!

Daarom heb ik deze week als tip: De Social Shuffle. Met deze online tool kan je makkelijk, maar ook op een hele leuke manier de opstelling van de klas wijzigen. Je kan dit doen als basisopstelling voor de klas of bijvoorbeeld als je groepjes maakt voor een samenwerkingsopdracht. 

Uit onderzoek van de Radboud Universiteit blijkt ook dat er minder gepest wordt in klassen waarin kinderen elkaar beter kennen. Ik zou dus zeggen: ‘doe De Social Shuffle!’.

Ben je benieuwd? Check www.socialshuffle.nl!

Tip 2: De Kracht van de Duim

De tweede tip van Rex, gaat dit keer over De Kracht van de Duim. De Kracht van de Duim is een feedbackmethode die als een rode draad door het Schooljudo programma loopt. Door middel van deze methode leren kinderen grenzen aan te geven en aan te voelen. Dit is heel erg belangrijk op de judomat, maar zeker goed toe te passen in de klas of de gymles.

Hoe werkt het?

Na een oefening laat je de kinderen met hun duim aangeven hoe ze het vonden gaan:

  • Duim omhoog – enthousiast! Een compliment.
  • Duim horizontaal – gematigd! Een kanttekening.
  • Duim omlaag – kritisch! Een waarschuwing.

Hierbij kan je een bepaald thema centraal stellen. Je kan bijvoorbeeld vragen hoe het samenwerken ging of hoe goed ze elkaar konden vertrouwen tijdens de oefening.

Kinderen moeten zich veilig voelen bij het tonen van hun duim. Keur het nóóit af als zij hun duim naar beneden tonen. Maak het bespreekbaar en probeer er met z’n allen van te leren. De duim kun je ook gebruiken in de klas! Bijvoorbeeld ’s ochtends als kinderen binnenkomen, dan kunnen ze door middel van de duim laten zien hoe ze zich voelen.

Probeer De Kracht van de Duim uit en laat ons weten hoe het ging!

Tip 1: Doe mee en verbeter de band!

Als docent herken je dit vast wel! Je start het jaar met je klas, waarin je niet met elke leerling vanaf het eerste moment een goede band hebt.

In de praktijk als Entertrainer geef ik dan vaak als tip om als docent mee te doen met de Schooljudo les. Dit kan natuurlijk ook in de gymles! Hierbij neem je een andere rol aan binnen de groep, waardoor je voor sommige kinderen toegankelijker wordt, je bent dan één van hen. Probeer dan eens met een leerling waarbij de band minder is samen te werken tijdens een potje trefbal, of juist tijdens stoeispelen te laten zien dat je te vertrouwen bent.

Schijf je in voor de Schooljudo nieuwsbrief