Feedback- en complimentenmethode

Kracht van de duim en schouderklop

Naast de waarden zijn er twee elementen geïntegreerd binnen het programma die specifiek zijn ontwikkeld om de sociale vaardigheden van de deelnemers te bevorderen.

Kracht van de schouderklop
Een complimentje krijgen en geven is altijd leuk. Toch wordt dit volgens ons veel te weinig gedaan. Binnen onze maatschappij ligt de focus vaak op dingen die niet goed gaan. Terwijl er heel vaak ook ontzettend veel dingen WEL goed gaan. Wij zijn er van overtuigd dat als kinderen zichzelf (als anderen het vergeten) en anderen niet vaak genoeg een complimentje kunnen geven!

Tijdens de Schooljudo lessen gaan kinderen aan de slag om hier mee te oefenen. Want een complimentje geven, maar ook ontvangen blijkt vaak nog niet zo makkelijk. Binnen de digitale leeromgeving legt topjudoka en juf Kim Polling uit hoe deze complimentenmethode werkt en zijn verschillende oefeningen en werkbladen te vinden om hier ook in de klas mee aan de slag te gaan. Als er goed met ‘de kracht van de schouderklop’ aan de slag wordt gegaan zorgt dit veelal voor een boost in het zelfvertrouwen van de kinderen!

Kracht van de duim
In Nederland kennen wij allemaal de duim omhoog als handgebaar. Het betekent ‘TOP’ of ‘HEEL GOED’. Binnen de Schooljudo lessen leren kinderen om bewust met hun duim aan te geven of zij iets erg goed vinden gaan, zij leren om aan te tonen als het beter had gekund en zij leren om aan te geven dat iets nog niet goed gaat.

Zo leren zij om laagdrempelig aan te geven hoe zij zich voelen en hoe zij een samenwerking vinden gaan. Dit zorgt ervoor dat zij op een positieve manier kunnen reflecteren op zichzelf en op de ander.


Een belangrijke voorwaarde voor de duimenfeedback methode is dat kinderen zich veilig voelen bij het tonen van hun duim. Kinderen wordt regelmatig gevraagd hun duim te tonen, waarbij niet direct de discussie wordt aangegaan. Terwijl een volgende oefening in gang wordt gezet wordt een leerling indien nodig apart genomen om te bespreken wat de duim voor hem/haar betekent. Zo krijgt iedere leerling de volle aandacht die hij/zij verdient.

Binnen onze digitale leeromgeving legt topjudoka en juf Kim Polling uit hoe ‘de kracht van de duim’ werkt. Daarnaast zijn er verschillende werkbladen te vinden voor leraren om deze feedbackmethode ook in de klas toe te passen.

Schijf je in voor de Schooljudo nieuwsbrief