Tips om weerbaar te blijven in coronatijd

Bij Schooljudo zijn we al 17 jaar bezig met het weerbaar maken van kinderen. Maar wat kan je zelf eigenlijk doen om weerbaar te blijven? Juist in coronatijd? En hoe kan je dit met je kinderen of leerlingen oppakken? Hieronder geven wij een aantal tips over hoe je weerbaar kunt blijven in coronatijd.

 

#1 Herken signalen van stress

Stress heeft invloed op je manier van denken, je emoties (gevoelens), je lichaam en je gedrag. Het is belangrijk om erop te letten of je stress ervaart, zodat je er iets aan kunt doen. Kijk ook naar je kinderen of leerlingen om te zien of zij stress ervaren. Maak het vooral ook bespreekbaar.

 

Deze signalen kunnen erop wijzen dat je last hebt van stress: 

  • Denken: snel afgeleid zijn, moeite hebben met concentreren, vergeetachtigheid.
  • Emoties: moeilijk kunnen ontspannen, prikkelbaar zijn, somberheid, angst.
  • Lichaam: vermoeid of juist heel energiek zijn, gespannen voelen, rusteloosheid, zweten, sneller schrikken, hoofdpijn, verminderde eetlust, slaapproblemen.
  • Gedrag: je afzonderen, moeite hebben om taken af te maken, in ruzies of discussies betrokken raken. 

Bespreek met kinderen hoe zij merken dat zij stress hebben en maak er bijvoorbeeld een mooi werkblad van. 

#2 Blijf praten met vertrouwde mensen

Praten met vertrouwde mensen kan helpen om gevoelens van eenzaamheid, angst, verveling of kwetsbaarheid te verminderen. Zoek steun bij familie, vrienden, buren, en/of bij spirituele of religieuze leiders (geestelijk verzorger, pastoor, imam of anderen). Vanwege het advies om zoveel mogelijk thuis te blijven, is het belangrijk in het contact met anderen gebruik te maken van technologie zoals telefoon, e-mail, sms of videobellen (bijvoorbeeld via WhatsApp, Skype, FaceTime, of Zoom). Of stuur eens een kaartje naar vrienden of familie of naar iemand in een verzorgingstehuis. Betrek kinderen hier ook bij. Hoe kunnen zij met elkaar in contact blijven of met hun opa en oma?  Verbondenheid, het goede doen, geeft vaak energie, ook voor kinderen.

 

#3 Accepteer emoties en praat er over

Probeer emoties te accepteren in plaats van te onderdrukken. Praat over je gevoelens en zorgen met anderen. Geef jezelf en anderen hierin ruimte. Leer je kinderen ook dat het oké is om emoties te hebben. Maak het bespreekbaar binnen de klas of je gezin. Er zijn ook talloze boeken geschreven die je hierbij kunnen ondersteunen. Voor de hele kleine kinderen is er bijvoorbeeld Het Kleurenmonster en voor de oudere kinderen is er het boek Superkrachten voor je hoofd. 

 

#4 Beperk je nieuws-inname

Beperk het opzoeken van nieuws tot één of twee vaste momenten op de dag en laat dit achterwege vlak voor het slapen gaan. Zo zorg je dat je je hoofd vrij houdt van teveel negativiteit.

 

#5 Ontspan lichaam en geest

Ontspan je lichaam en geest: probeer rustig te ademen en ontspan bewust je spieren. Wat hierbij kan helpen: yoga, mindfulness, wandelen, muziek luisteren, lezen, puzzelen of creatief bezig zijn. En natuurlijk onze online Schooljudo lessen!

 

#6 Positief blijven

Maak een lijst van dingen die wel goed gaan, die je hoop geven en waar je dankbaar voor bent. Doe dit samen met kinderen zodat ook zij zien welke dingen er allemaal nog goed gaan. Blijf ook vooral leuke dingen doen met elkaar. Ga er op uit, de natuur in of ga samen stoeien in de woonkamer of de klas.

Als laatste tip raden we iedereen aan om mee te doen aan onze online Schooljudo lessen. Houd onze social media en website in de gaten om je in te schrijven!